Zaglądają, podglądają.

czwartek, 24 października 2019

Chciałaś, to masz.

Cienia, cienia, odrobiny cienia - takie było pragnienie na początku, kiedy w niemiłosiernym upale  ugór usiłowaliśmy zamienić w ogród.
Zrobimy sobie cień - wyznaczyliśmy pas terenu i zaczęliśmy sadzić. Dwa dęby,


cztery brzozy,


świerki, modrzewie i sosny, czyli "las mieszany". "Las" miał wysokość pół metra i cienia nie dawał, ale rósł. Rósł, rósł, aż wyrósł. Chciałam, to mam. Mam cień, a że cień dają liście, to mam liście.
Dębowe,


brzozowe... dużo.


Liście są wszędzie...


... i wszędzie. Spróbujcie wybrać je z żywopłotu.


Pół biedy z brzozowymi, wierzbowymi, bo te rozkładają się szybko i wiosną nie powinno być po nich śladu, ale dębowe trzeba zebrać, bo czas rozkładu, mimo uroku, trwa i trwa i na wiosnę będą nietknięte jego zębem. Więc zbieramy.


I do ogniska, bo zielonych odpadów u nas nie zbierają.


W czasie grabienia co krok zachwyty nad symbolami  jesieni.


Niestety, symbole są niejadalne.


I znaki czasu, powolny rozkład... To był ogromny pień służący nam na początku za stół ogrodowy piwno - kawowy.


Tyle z niego zostało, bo w proch się obraca w miarę nieustraszonego pędu naszych peseli.


Czas. Nie będzie nas, będzie "las".
Czas zadumy, czas refleksji i rozmyślań przy ognisku.

Tymczasem trzeba posprzątać.
Zebrać klatki.


I klateczki.


Narzędzia.


Zmarzlaki.


Przewieźć to wszystko, i wiele innych ogrodowych detalików, na spoczynek w piwnicy.

Mgły się snują, płonie kolejne ognisko, siedzimy sobie i wspominamy, i gadamy.

I tu przechodzę do opowieści dziwnych treści.

Kilka dni temu słuchałam audycji znanej polskiej filozofki, ateistki zresztą, o przemijaniu. Ta wykształcona i mądra [co nie zawsze idzie w parze] kobieta opowiedziała historię, jaka zdarzyła jej się na cmentarzu. Stała nad grobem swego ojca i miała mu za złe, że ją opuścił. Wtedy z rosnącego nad nią kasztanowca spadły na jej głowę dwa kasztany. Skojarzyła to natychmiast z tym, że ojciec był leśnikiem i kochał kasztanowce. Znak... Tak podsumowała to pragmatyczka. Znak, bo co innego?

Kiedy tak siedzieliśmy i gadaliśmy, zaczęliśmy mówić o tym, że jaka to szkoda, że mojemu Ojcu nie było dane doczekać tego, czego dokonaliśmy. Byłby, dumny i zachwycony. Przecież był leśnikiem i tak kochał drzewa. W tym momencie na ławkę, obok mnie, spadł cicho i przysiadł piękny liść dębu. Znak...
Liść dębu powędrował z nami do domu.



Snując się opowieści siedzieliśmy w przedwieczornym październikowym ogrodzie w miłym towarzystwie.


A swoją drogą jak pięknie się łączą kryształ z granitem...


PS
W odpowiedzi na "liści nie palimy" informuję, że liście dębu rozkładają się latami, a zawarte w nich garbniki powodują, że pozostawione na podłożu i rozkładając się powoli hamują wzrost jakiegokolwiek runa.
Jedyną metodą "domową" walki ze szrotówkiem, jest palenie liści lub zakopanie ich na gł. co najmniej 30 cm. - dla mnie niewykonalne.
Pozdravka.

153 komentarze:

  1. Liście dębu i liście buków oraz orzechów włoskich to tak gdzieś w okolicy przyszłego czerwca zaczną zamieniać się w ziemię. za jakieś dwa - trzy lata będą ziemią. Garbniki, kutykuła, mała ilość azotu - oj, nie sprzyja to glebowieniu liścia. Kasztanem w główkę to jeszcze jest miłe "zaświatowe " powiadomienie, gorzej jak człowiek polezie w miejsce którego osoba zmarła nie lubiła i gicz wykręci.;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiemy dokładnie co jest z nami gdy nasze "ubranko" zakończy żywot. Bo to co nas ożywia to energia, a energia nie ginie, może tylko zmieniać postać, zmienić miejsce.Jestem ateistką, ale jednocześnie kilka teorii mnie przekonuje, zwłaszcza, że nawet b. poważni naukowcy zaczynają badać co jest "potem", czy może jednak w gruncie rzeczy istniejemy wiecznie? Posiedziałabym przy ognisku , ale nie mam gdzie:)
    Tegoroczna susza dała się berlińskim dębom czerwonym we znaki- wpierw na potęgę siały jeszcze zielonawe żołędzie, teraz gubią liście, a dotychczas gubiły liście dopiero tuż przed nadejściem wiosny, całą zimę ciemno brązowe liście tkwiły na gałęziach. Gorzej, że młodym dębom poschły też gałęzie i w czasie silnego wiatru odłamują się.
    Piękne są te dwa pierwsze zdjęcia - lubię takie parasole z kolorowych liści.
    Miłego,:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ta energia nie daje mi spokoju. Bo gdzie się podziewa, prawda? Moje dęby czerwone gubią liście jesienią i tak z nimi jest.

      Usuń
  3. Piękna opowieść o dwóch kasztanach i lisciu dębu. Znaki...Tak, człowiek pragnie jakiegos znaku stamtąd, jakiegos czułego muśnięcia serca, porozumiewawczego dotyku i spojrzenia, potwierdzenia, że nie całkiem odchodzimy, że trwamy dłuzej niz te pełne garbników liście dębu.
    Pozdrawiam Cię serdecznie, Gaju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te znaki dają mi wewnętrzny spokój, wiem, że ktoś [coś] czuwa.
      Też pozdrawiam.

      Usuń
  4. Mam podobnie. Patrząc o liściach ścielących się na działce niczym gruby dywan spoglądam znacząco na drzewa :D Ale miłość do drzew wygrywa :)
    Miłego porządkowania życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, ta miłość do drzew. Serce boli, kiedy widzę, jak bezrozumnie je kaleczą i niszczą.

      Usuń
  5. Gaju, a napisałaś u mnie, że nie lubisz jesieni ;-))))Twój post, to nic innego, jak uwielbienie tej smętnej/radosnej/brązowej pory roku. Mam dęby, mam brzozy, mam świerki. Mam też niezliczone olsze czarne, a ich liście wybieram z żwirowego podjazdu i takichże ścieżek. Pomimo to, za nic by, z liściastych nie zrezygnowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wybieram, zbieram, grabię, ale nic nie zmieni mojego uwielbienia dla drzew. A co do uwielbienia jesieni - może tę jasną, kolorową, słoneczną trochę lubię, ale wiatrów, słoty, zimna i ciemności zdecydowanie nie znoszę. Tylko książki mnie ratują.

      Usuń
  6. Piękna opowieść, wierzę w takie znaki. Liść oprawiony, wzruszające i piękne. Liści ogrom, pracy ogrom, ogród prześliczny, a chwile w nim niezastąpione. Piękny post stworzyłaś, bardzo piękny. Życzę radosnych dni. <3 :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, dziękuję, stokroć dziękuje. Tobie też radosnych jesiennych dni.

      Usuń
  7. Wierzę w takie znaki, piękna opowieść... Oprawiony liść mnie rozczulił.:)
    Mnóstwo pracy z liściastymi, ale ja też bardzo je kocham. W poprzednim ogrodzie miałam orzech włoski, więc też sprzątania dużo.
    Pięknie komponuje się kryształ z granitem.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No własnie, ja też w te znaki wierzę. Może nie całkiem odchodzimy...

      Usuń
  8. ludzie poszaleli z tym niepaleniem lisci a przecież jesień to zapach ogniska i dymu. Rozumiem ekologia ale to trzeba wszystko robic z glowa. Mówia o smogu, a czy ktos wspomina o elektrosmogu który jest bardziej zabojczy od tego normalnego, nie w tym temacie cisza. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to - my w ogóle nie robimy niczego z głową, ze zdrowym rozsądkiem. albo skręcamy w lewo albo w prawo, nigdy środkiem.

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. O kochana palisz liście...ja też palę np. łęty po pomidorach zarażone grzybem........a co z tymi co palą opony, płyty wiórowe, też to zero w porównaniu z samolotami, które przy lądowaniu zrzucają tony paliwa? tu jest cisza...u mnie też mnóstwo liści, ale jesień bez nich nie była by tak kolorowa, pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja także posadziłam las aby był cień. Jest cień i liście. Zbieraliśmy je traktorem (kosiarką),ale w tym roku leżą bo nie jesteśmy w stanie ich zebrać. Trochę zdrowie nie pozwala. Ciekawa jestem jak z nimi będzie wiosną. Tylko liście dębowe zebraliśmy. U nas nie można palić ognisk, sąsiedzi donoszą:))) I płaci się kary.
    Twoja opowieść o znakach takich jak Liść jest piękna. Wierzę w takie znaki i sama doświadczyłam czegoś podobnego.
    Śliczne masz te klateczki.
    Jesień to przykry czas, czas sprzątania, czas uśpienia, czas zadumy... Nie lubię tej pory roku.
    Miłych jesiennych porządków życzę. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja też jestem fanką nalewki w jesiennym ogrodzie!
    Dębu co prawda nie mam, ale brzozę i owszem! jej liście są wszędzie i w dodatku ciężko je zgrabić, bo się kruszą. Liście zbieram do dziurawych worków i nastawiam na ziemię liściową. Szczerze mówiąc nie wiem, czy dąb się rozłoży w takich warunkach.
    Z paleniem też mam mieszane uczucia, bo dlaczegoż by nie, ale jak nie ma wiatru i ludzie w piecach palą, nieźle gryzie w gardle. Nie palę wtedy ognisk, żeby nie dodawać dymu.

    OdpowiedzUsuń
  13. ja nie zbieram nigdy liści, lubie jak leżą bo to ładnie wygląda... do czasu aż zgniją ale potem przychodzi zima i się rozkładają :)

    OdpowiedzUsuń
  14. W takim kieliszku to przyjemnie pić naleweczkę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja liście kompostuję, te z dębu też (stosuję jako ściółkę pod kwaśnoluby - pisałam o tym tutaj: http://podmiejskiogrodek.pl/2019/10/31/co-z-tymi-liscmi/) ale ja mam raptem trzy drzewa na krzyż. Gdybym miała cały las, to pewnie inaczej bym śpiewała:D
    Ogniska jesienne uwielbiam:D
    Pozdrawiam,
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  16. Widać, że znasz się na rzeczy. Szanuję, że masz siły poświęcać tyle czasu na zajmowanie sie tymi sprawami. U mnie ogródek stał się trochę zaniedbany i muszę poważnie z tym powalczyc:) Na samym początku starałam się sama ogarnąć ogród i musiałam skorzystać z pomocy fachowców z http://polskiogrod.pl/o-nas/ ale już mi idzie coraz lepiej:p

    OdpowiedzUsuń
  17. Jesienią jest sporo pracy w ogrodzie. Troszkę smutno, że zostaną tylko szare i ponure dni. Latem ogród jakoś tak cieszy oczy, a jesienią zaduma jak u Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  18. To prawda, smutno i szaro kiedy te liście spadną. Ale jeśli spadnie snieg to ogród zamienia się w małą kraine lodu i ma to swój urok. Jednak u nas tego śniegu coraz mniej, a szkoda. Zostaje nam tylko zatem czekać na wiosne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna ta jesień u Ciebie w ogrodzie. Ognisko i kiełbaski przy ciepłej herbacie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Pięknie wygląda w jesieni Twój ogród. pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Gaju, zycze Ci szczesliwego Nowego Roku. Niech sily Cie nie opuszczaja i motywacja, mimo galopujacego "pesela", by w dalszym ciagu pielegnowac ten kawalek raju. A gdy sie przydarzy, ze zycie napisze inny scenariusz to zycze Ci, bys nie ogladajac sie za siebie podjela ta wlasciwa decyzje. A sobie zycze, bym od czasu do czasu mogla tu, na Twoim blogu przeczytac dowcipny lub refleksyjny, ale zawsze interesujacy, wpis. Zdrowka dla Ciebie, Rodzinki i pieskow :) Gosia

    OdpowiedzUsuń
  22. Szczęśliwego Nowego Roku, Gaju! Mam nadzieję, że będziesz pisać.
    A co do drzew, to nie wyobrażam sobie bez nich ogrodu. Mam dużo dębów czerwonych i brzóz, więc doskonale znam Twoje problemy z liśćmi. Kiedyś dębowe paliłam, teraz wsadzam do worów na przerobienie, bo faktycznie zostawić na rabatach ich nie można (próbowałam, byliny pleśniały pod ich grubą skorupą). Brzozowe zostawiam, nawet z trawnika zgrabiam na rabaty.
    Z drugiej strony, za ogrodzeniem w lesie nikt dębowych liści nie usuwa, leżą poszarzałą skorupą i wiosną, a potem jakimś cudem znikają, a ziemia pod drzewami pokrywa się mchem, trawkami jakimiś i roślinami.

    OdpowiedzUsuń
  23. Twój ogród wygląda wspaniale! Gratuluję i życzę dalszego rozwoju ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. troszkę mało kwiatków masz w tym ogrodzie ale i tak ładny!

    OdpowiedzUsuń
  25. A już miałam napisać, że liście to super ściółka, a tu masz, znowu garbniki i inne paskudztwa! Jak z orzechem, fu, niedobry, skaził mi warzywnik zanim się dowiedziałam, co to za dziad.
    Ja też marzę o lesie, buduję go od zera, czyli patelni w ogrodzie. Ale też już rośnie i nawet w tym roku surmia dała trochę cienia. Pozdrawiam miłośników drzew!

    OdpowiedzUsuń
  26. ciekawe kto układał te kamienie :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo ładny ogród. Lubię przeglądać takie blogi i szukać inspiracji do mojego ogrodu. Ostatnio kupiłam różne geometryczne donice w sklepie internetowym Ogrodolandia i na wiosnę będę sadzić :) Swoją drogą super ten sklep, mają bardzo duży wybór oryginalnych produktów.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jeśli mamy dużą niezagospodarowaną przestrzeń w ogrodzie, warto zapewnić sobie odrobinę luksusu i wykorzystać ją na budowę przydomowego basenu.

    OdpowiedzUsuń
  29. Masz naprawdę piękny ogród! Powodzenia w dalszym prowadzeniu tego cuda :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Piękny ogród to idealne miejsce do relaksu i spotkań z przyjaciółmi.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja też palę, ale badyle i liście po malinach i truskawkach, aby się nie rozwijały jakieś choroby na nowyh roślinach.

    OdpowiedzUsuń
  32. Jesienią jest ładnie, ale te liście to czasem zmora grabienia ciągłego. Czasem to nie miałam sił, ale drzewa koło domu są ważne.

    OdpowiedzUsuń
  33. Piękna jesień, wspaniałe klatki. Niebanalna twórczość - podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  34. Piękny ogród to był mój priorytet podczas budowy domu, dlatego projekt oraz realizację powierzyłem profesjonalnej firmie zajmującej się ogrodnictwem.

    OdpowiedzUsuń
  35. Kocham jesień jest przecudowna

    OdpowiedzUsuń
  36. Jesień faktycznie jest super, spadające liście, blask słońca, wszystko to tworzy niesamoite obrazy i niezapomniane kolory :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ładny ogród, zdjęcia super, jesień już za nami, a gdzie aktualne wpisy?

    OdpowiedzUsuń
  38. Cudowne zdjęcia, miło popatrzeć siedząc w domu teraz :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Piękny ogród… Tymczasem ja zawsze marzyłam o dużym ogrodzie pełnym kolorów o każdej porze roku. To marzenie spełniła dla mnie firma http://www.ogrodyodnowa.com/projektowanie-ogrodow/ , która profesjonalnie zaprojektowała mój ogród. Na moje życzenie zaproponowano mi również bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak automatyczne systemy nawadniające, fontanny, oczka wodne, kaskady, altany, ławeczki i inne elementy architektury ogrodowej.

    OdpowiedzUsuń
  40. Chciałabym polecić sklep https://topgadget.pl/ tutaj można zakupić i szafkę pod telewizor i elektronikę RTV i AGD. Mnóstwo ciekawych ofert akcesoriów i przedmiotów do ogrodu w jednym miejscu. Uwielbiam takie sklepy. Poleca, zajrzeć i się zapoznać z bogatą ofertą.

    OdpowiedzUsuń
  41. Piękny ogród. Czekamy na kolejne spacery, najlepiej przy lampce wina... I powspominajmy... Też mam wspomnienia. I znaki od najbliższych, których z nami nie ma... A to już prawie rok 😢. Wszystkiego dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  42. Piękny ogród! A czy jest w nim jeszcze miejsce na drzewka owocowe duo https://gardenforever.pl/Duo-c566 ? To doskonały wybór nie tylko ze względu na możliwość uprawy paru roślin jednocześnie. To również dobra opcja dla osób, które nie potrafią zdecydować się na wybór ulubionego owocu.

    OdpowiedzUsuń
  43. Jesień to moja ukochana pora roku. Pod ostatnim zdjęciem podpisuję się dwiema rękami! Ogród przepiękny!

    OdpowiedzUsuń
  44. Halo,halo,czy Ktoś tu jest? już wiosna w pełni a ja jeszcze jej nie widziałam w moim ulubionym Ogrodzie :) jesteś moją inspiracją :) mam nadzieję,że wszystko w porządku i czekam z nadzieją na nowiny od Ciebie,pozdrawiam. aga

    OdpowiedzUsuń
  45. Ja również czekam na wiosenną sesje :D

    OdpowiedzUsuń
  46. Hop, hop? Gaju? Weny nie ma?
    Tu juz nie wiosna, tu juz powoli lato!

    OdpowiedzUsuń
  47. Jesień jest przepiękna. A gdzie wiosenna sesja?

    OdpowiedzUsuń
  48. Piękny ogród - uwielbiam złotą polska jesień. Opowieść o liściu mnie wzruszyła. Chyba każdy z nas ma nadzieję dostać choć jeden taki znak od kogoś bliskiego. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  49. Przepiękny ogród, widać od razu, że włożono w niego sporo pracy

    OdpowiedzUsuń
  50. Marzę o takim pięknym ogrodzie jak tu na zdjęciach. Teraz postanowiłam ulepszyć trochę moją glebę w ogrodzie i zamówiłam na stronie naturalne-ulepszacze-do-gleby naturalne najlepsze ulepszacze. Bardzo fajne oferty sa w tym sklepie. Jesli szukacie naturalnych nawozów to koniecznie tutaj zobaczcie.

    OdpowiedzUsuń
  51. Może państwo skorzystacie z bardzo profesjonalnej firmy Prusaki Warszawa .Sam z tej firmy korzystam od bardzo dawna i z tego powodu jestem bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  52. Posiadanie wlasnego ogrodu ot naprawde swietna sprawa:) Spedzamw nim wiekszosc swojego czasu;) Wiadomo ze jest z nim troche roboty ale pomaga mi Polski Ogród Swietna sprawa:)

    OdpowiedzUsuń
  53. Gdybyś chciała wypromować swoją stronę to polecam usługi agencji marketingowej Kreacja Sukcesu - http://kreacjasukcesu.pl Pomoże ci ona w zdobyciu nowych czytelników i poprawieniu pozycji strony w wyszukiwarce. Według mnie to bardzo istotne jeśli chcesz w przyszłości zarabiać na swojej stronie.

    OdpowiedzUsuń
  54. Z dużą przyjemnością polecam sklep w którym można kupić donice ogrodowe duże.
    Będą również piękną ozdobą salonu, tarasu czy balkonu. Mogą też tam wykonać donice na zamówienie w oparciu o nasz indywidualny projekt. Doradzą, dowiozą i jeszcze przygotują aranżację.

    OdpowiedzUsuń
  55. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  56. No niestety i to trzeba przemyśleć, sadząc drzewa ;) . Bo może się okazać, że nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z liśćmi, choć piękne są na tym naszym drzewie i też tak fajnie można się z nimi wygłupiać.. Wiem, co mówię, bo sama mam takie drzewa nad klombami z kamieni... I nawet takie https://www.stiga.pl/ sklepy z odkurzaczami nie pomogą.. ;) .

    OdpowiedzUsuń
  57. Moja znajoma kilka miesięcy temu powiedziała mi że na pewno bardzo dobrze zrobię jak skorzystam z firmy https://ecosolution.net.pl/ .Ja nad tym się zastanowię.

    OdpowiedzUsuń
  58. Super wpis! Ogród w kolorze brązowym, to coś cudownego. :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Piękne zdjęcia :) Ja planuję większe zakupu w sklepie Florexpol. Mam zamiar kupić nasiona kwiatów i warzyw oraz krzewy owocowe :)

    OdpowiedzUsuń
  60. Jesień potrafi być piękna! U mnie w ogrodzie króluje teraz liliowiec stella d'oro

    OdpowiedzUsuń
  61. Piękna złota polska jesień
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  62. kolejna jesień minęła a u Ciebie cisza....

    OdpowiedzUsuń
  63. Ja niedawno temu spełniłem swoje marzenie o własnym ogrodzie. Dużo było przy nim pracy i teraz czas na cieszenie się jej owocami. Niedawno temu zamówiłem ze strony edinos.pl leżaki. Miałem na początku wątpliwości, co do ich jakości, bo na zdjęciach zawsze wszystko dobrze wygląda, ale przekonała mnie możliwość zwrotu w ciągu 100 dni, jeśli nie będę zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  64. Oj tam, wszystko i tak wyszło pięknie! :)

    OdpowiedzUsuń
  65. Piękne zdjęcia, pięknego ogrodu :)

    OdpowiedzUsuń
  66. Bardzo fajny wpis połączony z pięknymi zdjęciami. Rewelacja!
    Musi być tam świetny klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  67. Piękny ogród, wygląda cudownie!

    OdpowiedzUsuń
  68. Rośliny to najlepszy dodatek na zewnątrz, który w jednej chwili odmieni nasz ogród. Od pnączy zimozielonych po dzikie kwiaty letnie, które z pewnością wkomponują się w dowolnie wybraną paletę kolorów.

    OdpowiedzUsuń
  69. Planujesz budowę ogrodu zimowego? Sprawdź ofertę https://verandino.pl/

    OdpowiedzUsuń

  70. Excellent read, Positive site, where did u come up with the information on this posting? I have read a few of the articles on your website now, and I really like your style. Thanks a million and please keep up the effective work

    cane corso puppies for sale
    cane corso breeders near me
    cane corso for sale
    cane corso breeders
    cane corso puppies
    cane corso puppies near me
    cane corso for sale near me
    cane corso puppies for sale near me
    shih tzu puppies for sale

    OdpowiedzUsuń
  71. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  72. Warto wykorzystać potencjał tak pięknego miejsca i zakupić wygodne meble do ogrodu. Dzięki temu stworzycie idealne miejsce do wypoczynku.

    OdpowiedzUsuń
  73. Pięknie ujęta jesień na fotografiach. Te liście mają w sobie tyle życia:)

    OdpowiedzUsuń
  74. Zbliża się jesień i już niedługo będziemy mogli cieszyć się takimi krajobrazami w naszych ogrodach.
    https://akord-meble.pl/

    OdpowiedzUsuń
  75. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  76. Dobrze, że tutaj trafiłam :) Ostatnio sama się zastanawiałam nad wyborem odpowiednich narzędzi do ogrodu i przyznam szczerze, że ten artykuł wiele mi podpowiedział. Teraz już łatwiej przegląda mi sie stronę https://www.alpina-garden.com/pl/ , bo wiem na co zwrócić uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  77. Drzewa są piękne, a spadające liście to uroki jesieni, które trzeba zaakceptować.

    OdpowiedzUsuń
  78. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  79. Każda pora roku skrywa w sobie coś urokliwego, wyjątkowego - zarezerwowanego tylko dla tej pory. Uważam, że jest to piękne i bardzo doceniam fakt, że mieszkam w Polsce i mogę doświadczać tak zróżnicowanych krajobrazów. Na każdą nową porę roku czekam z utęsknieniem :)

    OdpowiedzUsuń
  80. My w kącie ogrodu stawiamy do góry dnem skrzynkę, w której wycięte jest wejście, całość dokładnie obsypujemy liśćmi i przykrywamy gałęziami. I to jest dom zimowy dla jeży :-)

    OdpowiedzUsuń
  81. I got too much interesting stuff on your blog. I guess I am not the only one having all the enjoyment here! Keep up the good work.
    havanese dogs for sale
    havanese puppies for sale

    OdpowiedzUsuń
  82. Ciekawe zdjęcia, prosimy o więcej. Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  83. Czas szybko płynie i równie szybko zapominamy swoje zmagania z ogrodem. Miło przypomnieć sobie jak kiedyś było, a jak jest obecnie.
    Pokazujmy więc charakterystyczne miejsca w swoim ogrodzie "przed" i "po".

    OdpowiedzUsuń
  84. Dendrolog Warszawa https://www.dendrolog-warszawa.pl/ – bardzo rzetelna firma. Warto na niąpostawić.

    OdpowiedzUsuń
  85. Below are some options to solve the verizon email settings Verizon email problems.
    Your verizon email not working are deleted in a manner that is automatic. You can create a filtering of your email or automatic deletion of your emails.
    juno email
    fix aol error
    juno settings
    hp desjet not working
    pogo game
    verizon email setting
    aol not working

    OdpowiedzUsuń
  86. Piękne liście :) choć najpiękniejsze liście ma sensimilla

    OdpowiedzUsuń
  87. Hey, thanks for regular posting this useful posts for all users you always gives the right information. Keep posting such a useful and right info.
    Customer Data Platform CDP

    OdpowiedzUsuń
  88. Thanks for posting such an informative post it helps lots of peoples around the world. for more information visit our website. Keep posting
    sex dolls on sale

    OdpowiedzUsuń
  89. Ponieważ zbliża się sezon piłkarski, postawiliśmy w naszym ogrodzie dużą drewnianą altanę z grillem, dużym stołem i zamontowaliśmy telewizor, który przyda się do oglądania meczy w weekendy. Jak gra Barcelona to nie odpuszczamy żadnego meczu, sam montaż anteny wykonałem sam natomiast ustawienie anteny satelitarnej z podłączeniem dekodera cyfrowego zamówiliśmy w serwisie Canal+. Zawsze to lepiej jak się tym zajmą specjaliści z narzędziami a nie amator. Teraz weekendowe wieczory będziemy spędzać przy Lidze Mistrzów.

    OdpowiedzUsuń
  90. Przepiękny ogród. Wygląda bardzo jesiennie. Tylko czy warto może zainstalować misy dekoracyjne?

    OdpowiedzUsuń
  91. SourceEssay professionals can provide you with all of the assistance you require in the area of Childhood Education and Care right now.

    Many students study subjects linked to Early Childhood Education and Care in other countries.
    This topic is essential in today's society because it teaches students about the necessity of early childhood care and the role of education in the lives of children.
    It also describes the skills and credentials required to work in the field of early childhood education.
    It teaches students how to establish a secure learning atmosphere in which they may study without feeling rushed.
    If you wish to do a certificate course in Early Childhood and Education Care, we can assist you.
    Childhood Education and Care Assignments are available to students. SourceEssay, which has a team of highly qualified essay experts, can assist you.
    They are not compelled to pay any more costs to complete their assignment.
    When it comes to schoolwork, each child has a different study cycle.
    Some people are more productive during the day, but others are more productive at night.
    The main issue kids confront when working late on academics is that they have no one to help them if they get stuck.
    This is why SourceEssay provides students with assignment assistance.
    They offer a staff of highly qualified specialists accessible to assist students 24 hours a day, 7 days a week via chat, phone, and email.
    Become a participant in the Childhood Education and Care Assignment. Get Childhood Education and Care Assignment Help 24 hours a day, seven days a week.
    SourceEssay ensures that all students, regardless of socioeconomic level, receive equal assistance and opportunity to finish their projects from online tutors.
    SourceEssay can help you with your assignment right now.
    Make sure your academic career is a huge success!
    Every assignment is meticulously produced, double-checked by subject matter experts, and handed to students on time.
    We can help you understand the core principles of this topic and get good results on your homework.
    Professionals from SourceEssay can supply you with all of the information you want right now!

    OdpowiedzUsuń
  92. Become a participant in the Childhood Education and Care Assignment. Get Childhood Education and Care Assignment Help 24 hours a day, seven days a week.

    OdpowiedzUsuń
  93. Hello, I am john smith a customer service based content writer. I write specifically about the Yahoo mail problems. If you are facing any problems with Yahoo Mail, read my blogs to help you understand and solve the issues.


    Yahoo Server Settings

    PDF attachment from Yahoo

    OdpowiedzUsuń
  94. I was looking for another article by chance and found your article casino online I am writing on this topic, so I think it will help a lot. I leave my blog address below. Please visit once.

    OdpowiedzUsuń
  95. Hi there! I just want to offer you a huge thumbs up for the great information you have here on this post. I’ll be coming back to your website for more soon.
    완도출장샵
    로로출장샵
    로로출장샵
    로로출장샵
    로로출장샵

    OdpowiedzUsuń
  96. Making a Cash App transfer is failed and not working for you, Check My Post and Fix
    cash app transfer failed

    OdpowiedzUsuń
  97. Polecam automatyczne nawadnianie ogrodu. Można je znaleźć tutaj.

    OdpowiedzUsuń
  98. Grabienie liści to najmniej lubiana czynność przez ogrodników. Warto takie prace zlecać odpowiednim firmom.

    OdpowiedzUsuń
  99. You want everyone to feel comfortable with what is happening and for your partner to feel safe

    OdpowiedzUsuń
  100. This is the easiest and most convenient method for male sex doll ダッチワイフowners. More serious and experienced Xycolo Doll owners will purchase wig caps and barrettes of the appropriate size from a beauty store

    OdpowiedzUsuń
  101. Piękny jesienny klimat, ale na szczęście wiosna już za pasem

    OdpowiedzUsuń
  102. If you're planning to visit the Cocos (Keeling) Islands, you may need a Cocos (Keeling) Islands Visa depending on your nationality. Visitors from certain countries are exempt from needing a visa if they plan to stay for less than 90 days. However, if you plan to stay longer or if you're visiting for work or study, you may need to apply for a visa. The application process is usually straightforward and requires you to submit the necessary documents, such as your passport, application form, and proof of accommodation and travel arrangements. It's important to check the requirements and apply for your visa well in advance of your travel dates, as processing times can vary.

    OdpowiedzUsuń
  103. Super blog! Z pewnością pozostane tu na dłużej by śledzić losy twojego ogrodu

    OdpowiedzUsuń
  104. Stwórz wyjątkową chwilę z naszymi dekoracyjnymi figurkami z grawerem. Dodaj osobisty akcent i zachowaj wspomnienia na zawsze. Odkryj naszą kolekcję i podaruj magię swoim bliskim już dziś! https://www.metalowafigurka.pl/

    OdpowiedzUsuń
  105. Ogród, szczególnie w jesiennych barwaczh wygląda wspaniale

    OdpowiedzUsuń
  106. Twój ogród wygląda przecudownie! Gdzie znajdujesz siłę aby zachować go w takim stanie? https://karinaopakowania.pl/

    OdpowiedzUsuń
  107. We give the service of TV repair and you can find us on Google by typing “TV Repair Near Me in Delhi” and calling us for home service. We repair all major brands. We are open on Sundays too!

    OdpowiedzUsuń
  108. Wiaty śmietnikowe stanowią praktyczne rozwiązanie w kwestii gromadzenia i segregacji odpadów. Instalowane w obszarach mieszkalnych, handlowych oraz przemysłowych, chronią kontenery na śmieci przed warunkami atmosferycznymi oraz niepożądanym dostępem zwierząt. Ich obecność uporządkowuje przestrzeń i ułatwia utrzymanie czystości.

    OdpowiedzUsuń
  109. Donice miejskie to elementy małej architektury, które wnoszą zieleń i naturalność do betonowego krajobrazu miast. Zwykle są wykonane z trwałych materiałów, takich jak beton czy metal, i występują w różnych rozmiarach oraz kształtach, aby pasować do różnorodnej przestrzeni miejskiej. Pełnią ważną rolę w kreowaniu przyjaznej i estetycznej przestrzeni publicznej.

    OdpowiedzUsuń
  110. Dla wszystkich rodziców i opiekunów mamy dziś polecenie! Nasza nowa ściana wspinaczkowa na placu zabaw to hit wśród dzieci! Nie tylko dostarcza im radości i emocji, ale także pomaga w rozwoju umiejętności motorycznych i budowaniu pewności siebie. Super inwestycja dla każdego placu zabaw!

    OdpowiedzUsuń
  111. Twój jesienny ogród wygląda wspaniale! Ma on swój urok :)) Gratuluję i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  112. Ławka do ogrodu to element wyposażenia, który może całkowicie odmienić charakter zewnętrznej przestrzeni życiowej. Stanowi miejsce wypoczynku i relaksu, a także pełni funkcję dekoracyjną, wzbogacając estetykę ogrodu. Przy wyborze ławki ważne jest, aby zwrócić uwagę na jej styl, materiał wykonania oraz ergonomię, tak aby zapewnić sobie nie tylko piękny, ale i wygodny mebel ogrodowy.

    OdpowiedzUsuń